Z predchádzajúceho článku vieme, že škrobové rastliny sú dôležitou súčasťou ľudskej stravy ako primárny zdroj energie pre človeka. Otázka je, ktoré rastliny sú škrobové a ktoré neškrobové?

Škrobové rastliny

Škrobové rastliny sú tie, ktoré obsahujú väčšie množstvo škrobov. V nasledujúcom zozname sú uvedené množstvá škrobov v gramoch na 100g danej uvarenej rastliny.

Obilniny (25-14g)

celozrnná ryža (25), jačmeň (22), pšenica (20), špalda (20), ovos (20), pohánka (16), kukurica (14), raž, cirok

Strukoviny (16-12g)

cícer (16), fazuľa (15-12), šošovica (13), hrášok (4)

Zemiaky (13g)

zemiaky (žlté, červené, ružové, biele)

Sladké zemiaky (5g)

sladké zemiaky (oranžové, fialové, biele)

Údaje o obsahu škrobov sú prebrané zo stránky cronometer.

Neškrobové rastliny

Neškrobové rastliny sú v podstate všetky ostatné. Obsahujú menej škrobov, približne 0-1g na 100g varenej hmotnosti. Sú však dôležitým zdrojom vitamínov, minerálov, fytonutrientov a antioxidantov a mali by byť súčasťou každého jedla.

Zelená listová zelenina

špenát, rukola, polníček, šalát, rímsky šalát

Červená, žltá, zelená zelenina

paradajky, papriky, cukiny, uhorky

Aromatické

cibuľa, cesnak, pór, stopkatý zeler

Tekvice

tekvica hokkaido, tekvica na pečenie

Koreňová zelenina

mrkva, petržlen, cvikla

Kapustovité

brokolica, karfiol, kel, ružičkový kel

Ovocie

jablká, hrušky, marhule, broskyne, slivky, melóny, banány, pomaranče, čučoriedky, ...

Jedlé hríby

šampiňóny, hliva, kuriatka a ostatné jedlé lesné hríby

Poznámka: V jednotlivých skupinách rastlín sa nachádza viac druhov rastlín, napríklad viac druhov ovocia. Tak isto vieme, že hríby sú samostatná ríša a nemali by byť zahrnuté medzi rastliny, ale pre jednoduchosť ich uvádzame medzi neškrobovými rastlinami.