Športovci, ktorí nejedia mäso. Nezmysel? Tenisová šampiónka Venus Williamsová, jazdec Formuly 1 Lewis Hamilton či americký futbalista Derrick Morgan dokázali, že je to nielen možné, ale dokonca veľmi prospešné.

Prečo by mal športovec vyskúšať rastlinnú stravu? Dr. Neal Barnard z Physicians Committee for Responsible Medicine si presne túto otázku položil a spolu so svojimi kolegami nedávno publikoval správu v odbornom medicínskom časopise Nutrients, v ktorej zhrnul výhody stravy založenej na rastlinách pre športovcov.

  1. Riziku srdcovocievnych ochorení čelia aj športovci: V jednej štúdii sa zistilo, že 44 percent vytrvalostných cyklistov a bežcov malo koronárne pláty. Rastlinná strava im však pomohla udržať ich srdcia silné a zlepšila stav ich tepien. Zároveň sa im dokonca znížil krvný tlak, hladina cholesterolu a hmotnosť.

  2. Konzumácia mäsa a vysoká hladina cholesterolu vyvoláva v tele zápal, čo vedie k bolestiam pri športe, horšiemu výkonu aj následnému zotaveniu. Rastlinná strava môže mať naopak proti-zápalové účinky. Potvrdili to viaceré štúdie.

  3. Rastlinná strava, ktorá neobsahuje cholesterol a veľké množstvo nasýtených tukov, pomáha zlepšiť hustotu krvi. To má za následok lepšie okysličovanie svalov a tým pádom lepší športový výkon.

  4. Rastlinná strava zlepšuje pružnosť a hrúbku tepien, čo vedie k zdravšiemu prietoku krvi. Počas jedného výskumu sa zistilo, že konzumácia jediného tučného jedla, napríklad klobásy či egg McMuffins, zhoršuje funkciu tepien na niekoľko hodín.

  5. Konzumácia rastlinnej stravy pomáha neutralizovať voľné radikály, keďže obsahuje viac antioxidantov ako mäsitá strava. Práve voľné radikály spôsobujú svalovú únavu, zhoršujú športový výkon a následné zotavenie.

  6. Rastlinná strava, ktorá obsahuje málo tuku, no veľké množstvo vlákniny, dokáže zredukovať množstvo telesného tuku. Nižšie množstvo telesného tuku sa spája s vyššou aeróbnou kapacitou, čo je schopnosť využiť kyslík pri športovom výkone. Štúdie ukazujú, že športovci na rastlinnej strave zvýšili svoje VO2 max (maximálne množstvo kyslíka, ktoré sú schopní využiť počas intenzívneho cvičenia) a zároveň aj svoju vytrvalosť.

Referencie

  • Barnard ND, Goldman DM, Loomis JF, et al. Plant-based diets for cardiovascular safety and performance in endurance sports. Nutrients. Published online January 10, 2019 online

Zdroj: PCRM